ZAMAN CETVELİ

KIZILAY KAN BAĞIŞI

KIZILAY KAN BAĞIŞI
KAN ACİL DEĞİL SÜREKLİ İHTİYAÇTIR !..

24 Ağustos 2012 Cuma

20. Haftada Hamileliğiniz Hakkında

Bebeğiniz nasıl gelişiyor?

Şu anda bebeğinizin boyu, kafasından poposuna kadar 16–17 cm. arasında değişir. Başından topuklarına kadar ise ölçüsü tam 25 cm.'dir ve yaklaşık bir havuç boyutundadır. İlk 20 haftaya kadar, bebeğiniz gövdesinden bacaklarını kıvırdığı için genelde boy ölçümleri hep başından poposuna kadar yapılır. Doktorunuz ancak 20. haftadan sonra bebeğinizin boyunu başından topuğuna kadar ölçebilir.

Bebeğiniz bu aralar yutkunma hareketini çok sık yapar, zaten bu onun sindirim sisteminin gelişmesi için iyi bir pratiktir. Aynı zamanda bebeğinizin sindirim sistemi, mekonyum (ilk dışkı) denilen siyah, yapışkan bir madde de üretir. Bu yapışkan madde bağırsaklarda tutulur ve dışarı atılmaz, ancak bebeğinizin doğduktan sonraki ilk bezinde bu maddeye rastlayabilirsiniz.

Not: Her bebek rahimde bile farklı bir gelişim gösterebilir. Bu bilgiler, bebeğinizin gelişimi hakkında size genel bir fikir vermesi amacıyla verilmiştir.

Hayatınız nasıl değişiyor?

Tebrikler! Hamileliğinizin yarısını tamamladınız sayılır. Rahminizin üst kısmı göbek deliğinizle aynı seviyede şimdi ve yaklaşık 10 kilo kadar almışsınızdır. Bu haftadan sonra artık her hafta için en az 1 kilo almayı göze alacaksınız. (Eğer hamile kalmadan önce zayıfsanız, biraz daha fazla kilo almanız gerekiyor, eğer kilonuz normal ya da fazlaysa da belki biraz daha az kilo alabilirsiniz.) Yeteri kadar demir aldığınızdan emin olmalısınız, çünkü demir hemoglobin yapımı için gerekli mineralleri içerir. Hemoglobinler de alyuvarlarınızın oksijen taşıyan bölümleridir. Hamileliğiniz boyunca kan seviyeniz yükseldiği için, hem vücudunuzun hem büyüyen bebeğinizin hem de plasentanızın, eskisine nazaran daha çok demire ihtiyacı vardır. Kırmızı et demir alımınız için çok iyi bir kaynaktır. Kümes hayvanları ve kabuklu deniz ürünleri de demir açısından zengindir. Etin dışında demiri en çok; baklagiller, ıspanak, kuru incir, kuru üzüm ve demir içerikli gevreklerden sağlayabilirsiniz. 

Şaşırtan durumlar

Hamileliğiniz boyunca yaşadığınız değişiklikler yüzünden, geceleri iyi ve rahat bir uyku uyuyamayabilirsiniz. Eğer aşağıdaki durumlarla karşılaşırsanız sakın şaşırmayın, hepsi normaldir:

• Hayatınızda belki ilk defa horlamaya başlamış olabilirsiniz, bu vücudunuzda salgılanan fazla östrojenden kaynaklanabilir. Şöyle ki, burnunuzu kaplayan mukoza (sümük) zarları şişer ve bu burnunuzda daha çok mukoza oluşmasını sağlar. Horlamayı önlemek için tek tarafınıza yatmalı ve kafanızı hafifçe kaldırarak uyumayı deneyebilirsiniz.

• Midenizin ekşimesi ve hazımsızlık, uzandığınız zaman sizi rahatsız edebilir. Mide ağrılarınızı tetikleyen gıdalardan uzak durmaya, yatmadan iki ya da üç saat önce yediklerinizi sindirmiş olmanıza, rahat ve yarı dik bir pozisyonda uyumaya ve gerekirse üst bedeninizi ekstra yastıklarla desteklemeye gayret etmeniz, size daha rahat bir uyku uyumanıza yardımcı olacaktır.

• Bacağınıza giren ani kramplar sizi uykunuzdan uyandırabilir. Bacaklarınızı dimdik uzatarak, topuklarınızın üzerine kalkıp ayak parmaklarınızı esneterek ya da birkaç dakika yürüyerek, bu kramplardan kurutabilirsiniz.

• Bütün gece dönüp, uyku için uygun pozisyonu bulmakta zorlanabilirisiniz. Bacaklarınızın arasına bir yastık alıp, dizleriniz kırık bir biçimde tek tarafınıza dönük yatabilirsiniz. Daha fazla konfor ve destek için arkadan belinize de yastık yerleştirebilirsiniz ya da hamileler için özel vücut yastığını kullanabilirsiniz.

• Gecenin bir yarısında sıcak basabilir ve terlemiş olarak uyanabilirsiniz. Metabolizmadaki ve hormonlardaki değişimler, ayrıca alınan ekstra kilolar yüzünden, birçok hamile kadın aynı sorundan şikayetçi olur. Odanızı serin tutup, üstünüze de çok kalın kıyafetler giymemeye özen gösterin. Ayrıca, sık sık banyoyu ziyaret edeceğiniz için başucunuzda her zaman bir terlik ve bir sabahlık bulundurabilirsiniz. 

• Artık yataktan kalkmak her zamankinden daha zordur. Yatağın kenarına doğru dönerek yaklaşın, bacaklarınızı aşağı sallandırıp, kollarınızla da kendinizi iterek oturur pozisyona geçin. Ayaklarınızın yere tam bastığından emin olduktan sonra ayağa kalkabilirsiniz. 

• Gece yatarken pamuk gibi nefes alan ve doğal kumaşlardan üretilmiş kıyafetler giymeyi tercih edin. Sentetik giysilerden uzak durmanızda fayda var.